Powered by Blogger.

Sunday, February 19, 2012

,

Harga cekik darah - Tak boleh blah!

Aku tak tau apa lagi yang menarik ttg gerai ni. Masa mula2 aku dtg tempat ni sewaktu berpindah di melaka, aku dapati kedai ni jual makanan yg agak2 eksotik sebab antarnya ada jual ikan patin n siput sedut. Pada masa tu, harganya boleh tahan la sebab tak terlalu murah n tak terlalu mahal. Sekiranya aku makan nasi n ikan patin bersama air kosong, harganya bole mencecah hingga ke rm6.00 sahaja.. Aku tau dgn harga tu bole dikatakan murah sebab ada gerai dipahang yang menghidangkan hidangan patin yang berbelas2 ringgit malah berpuluh2 ringgit..

Tapi, itu ikan patin. Aku boleh paham. Pernah satu ketika aku makan nasi ikan n sayur, harganya rm4.00, kemudian pada hari berikutnya, aku try nasi, ikan kering kecil n sayur, JUGA RM 4.00?!!! Aku dah mula rasa sesuatu yang pelik ttg kedai ni... Dan, sejak dari hari itu, aku mula mendengar keluhan sesetengah org ttg gerai tersebut. Ramai yang mengatakan harga di gerai itu mahal dari gerai2 yang lain. Aku pun pelik kenapa harganya begitu sedangkan dari segi lokasi, gerai itu sgt strategik dan bole dapat pelanggan yang ramai. Tp, kenapa perlu terlalu mahal? Hmmmm

Kemudian, baru aku terasa kemahalannya. Beberapa hari lepas, aku makan kerang semangkuk bersaiz sederhana besar, 5 batang bendi, nasi n air suam. To my surprise, makcik tu kata semuanya berharga RM10.00!!! terkejut beruk aku, tp malas aku nak sound dia. Takkan harga bendi mahal kemaong kot? takkan kerang mahal kemaong kot? kalau rm6.00, aku bole terima lagi... ni Rm10.00.. Kalau kat kedai2 luar pun, harga kerang semangkuk paling mahal pon aku tgk rm4.00 sekarang. Giler la...

So sekarang, aku dah malas nak pergi kedai tu... Dan pada sesiapa yang nak pergi, aku tak halang, tp beringatlah sebab anda pasti akan terkena ketuk dgn harganya.. Nama gerai tu seperti di gambar dibawah dan terletak berdepan dgn Kolej Matrikulasi Melaka. (ikut hati nak report je kat Persatuan Pengguna atau Kementerian yang berkenaan)

Publisher: E Jay - 2/19/2012 08:20:00 AM