Powered by Blogger.

Thursday, February 13, 2014

Filled Under:

Partial Ligament Tear.. OUCH!!! Nasib si kaki ku

Share
Suatu ketika dulu pada tahun 2004 sewaktu aku belajar di IPBA, Lembah Pantai, aku telah terlibat untuk satu camping pengakap bersama rakan2 di kawasan hutan mana entah, aku pon tak ingat. Lama juga berada disana. Nak jadikan cerita sewaktu maghrib, aku baru keluar dari bilik mandi dan menuju ke khemah. Maklumla, suasana senja2 ni, tergesa2 la nak menunaikan tanggungjawab kita, disamping kawasan tu penuh ngan manusia2 yang nak mandi juga. Nak dipendekkan cerita, kaki kiri ku termasuk lubang!!!! lalu aku jatuh tersungkur dan yang paling al-malang sekali, kaki ku terseliuh!
Rasa macam nak tercabut buku lali sampai kene hantar balik ke kolej menaiki kereta dan bukan bersama2 rakan2 pengakap lain. Kecederaan tu meninggalkan kesan sampai kadang2 aku akan terpelecok wa cakap lu.

Setelah sekian lama, baru2 ni terjadi ladi kejadian yag sama. Aku terjatuh lagi dan buku lali ku sakit yang teramat sangat. Yang paling menakutkan aku, bukan kerana buku lali ku, tetapi pada ketika itu aku sedang mendukung anak ku, Adam. nasib baik pada ketika aku jatuh, aku sempat berpusing supaya anak aku jatuh diatas dada aku. Atas sebab itu, aku yg cedera teruk di buku lali ditambah lagi dgn kecederaan lama ku. Takpe, janji anak aku ok. Sakit pada masa tu bukan main sampai aku dibantu oleh isteri ku untuk berjalan ke kereta.

Setelah semalaman, aku sangka sakit tu akan reda, tp rupanya tidak. So, aku pun pg ke bahagian kecemasan di Hospital Pantai. Selepas di X-ray, doktor kata aku hanya terseliuh dan diberikan cuti 3 hari. sejak dari kejadian tu, aku dah mula jalan ngan terhencut2. Selama lebih 3 minggu kecederaan ku tu tak baik2. Kemudian, aku pon pergi lagi di Hospital tu dan berjumpa terus dgn doktor pakar. Setelah di MRI, doktor kata ligament di ankle aku partial tear. Aduh!! patut la sakit je..










Dari screenshot tu, aku bukannya tau mana ligamen yang koyak pon. hehee... Yang paling menyedihkan lagi, doktor kata aku juga mempunyai Spurs di bawah tumit. Sakitnya bertambah2 bila aku pijak lantai untuk berjalan. Bila tgk di gambar tu, seolah2 terdapat rekahan2 di tumit.


Doktor kata, berminggu2 juga nak baik. Takpelah, dah nak kena, nak wat cemana lagi.. hanya mampu berusaha untuk berubat dan bertahan..



Moral value of the story, bila berjalan, mata kene tgk jalan yg kita lalu. n satu lagi, jgn pakai kasut yg bertapak licin, karang tergelincir! Hehehehehe






0 comments: